Snellere match tussen woningzoekende en pand met Mijn Gapph
Zowel het aantal woningzoekenden als het aantal te beheren panden blijven groeien. Aan Gapph de uitdaging om de match daartussen zo goed mogelijk te maken. Des te blijer zijn we daarom met de komst van Mijn Gapph begin dit jaar. Voortaan zélf reageren op je favoriete woon- of werkruimte en van advertentie tot sleuteloverdracht in 3 weken tijd: muziek in iedereens oren! Martijn de Wildt, Manager Beheer bij Gapph, deelt alle ins en outs van deze oplossing.
Direct reageren op het actuele aanbod
Mijn Gapph is de plek waar het actuele aanbod aan beschikbare woon- en werkruimtes op wordt gezet. De advertenties zijn door iedereen te bekijken. Om te reageren heb je een Mijn Gapph-account nodig. Daarmee kun je onbeperkt reageren op alle advertenties én heb je toegang tot de e-mailservice. Vul de plaatsen in waar je graag woont en ontvang direct een e-mail zodra daar iets beschikbaar komt. Reageren doe je vervolgens met één druk op de knop.
“Met Mijn Gapph maken we het woningzoekenden een stuk makkelijker om direct op een specifieke woning te reageren. Voorheen schreven zij zich bij ons in, en wij matchten hen aan een pand op basis van bepaalde criteria. Met Mijn Gapph hebben we dat proces verbeterd en kunnen woningzoekenden niet alleen hun voorkeuren doorgeven, maar ook zelf reageren op advertenties. Dat is een groot voordeel. Nu heb je als woningzoekende zelf de regie over je zoekproces en reageer je op elke woning waar jij wil wonen”, vertelt Martijn.
Blijf automatisch op de hoogte
Heb je gereageerd op een woon- of werkruimte, dan word je automatisch op de hoogte gehouden via e-mail. Ben je het niet geworden? Dan ontvang je daarvan een automatische mail. Als er in de buurt een alternatief beschikbaar is dat voldoet aan jouw criteria, dan laten we je dit ook weten.
Om in aanmerking te komen voor een tijdelijke woning, moet je als zoeker bepaalde documenten aanleveren, bijvoorbeeld om je inkomen aan te tonen. Martijn vertelt: “Ook dat werkt overzichtelijk in Mijn Gapph: je ziet precies welke documenten je nog moet uploaden voordat je kunt reageren. Handig voor de woningzoekende, en het scheelt onze collega’s ook een belletje.”
Alle informatie die je als woningzoekende nodig hebt
Niet alleen de snelheid waarmee nieuwe advertenties worden gepubliceerd is verbeterd; ook de informatie voor de zoeker is completer. Martijn: “We bieden woningen aan op basis van verschillende contractvormen, bijvoorbeeld op basis van een bruikleenovereenkomst of reguliere huur. Als woningzoekende zie je meteen om wat voor woning het gaat, welke contractvorm het heeft en wat de andere voorwaarden zijn. Daarbij vind je er diverse foto’s van de woning, en een omschrijving van de ligging en voorzieningen in de buurt. Samen met de maandelijkse kosten – en (in sommige gevallen) de maximale huurtoeslag berekend – heb je als zoeker alle informatie die je nodig hebt om een overwogen keuze te maken.”
In-house op maat gemaakt
“Met Mijn Gapph hebben we een belangrijke stap op het gebied van automatisering gezet. De implementatie ervan kwam in een stroomversnelling na de overname van Interveste vorig jaar: zij werkten met een vergelijkbaar programma, Mijn Interveste. Zowel woningzoekenden, opdrachtgevers als beheerders waren hier erg enthousiast over. Daarom hebben we hard gewerkt om die ervaring ook bij Gapph te kunnen bieden.”
Martijn vervolgt: “Mijn Gapph is volledig in-house ontwikkeld en gebouwd door onze eigen webprogrammeur. Op die manier hebben we een systeem kunnen bouwen dat perfect past bij wat woningzoekenden, opdrachtgevers en collega’s nodig hebben. Uiteraard blijven we Mijn Gapph doorontwikkelen, omdat de wereld van vastgoedbeheer altijd in beweging is.”
Van advertentie tot sleuteloverdracht in drie weken
Het proces van adverteren, reageren en selecteren is met Mijn Gapph een stuk efficiënter geworden. Dat is voordelig voor iedereen. Martijn vertelt daarover: “Door deze automatisering kunnen we het proces van adverteren tot sleuteloverdracht in maximaal drie weken regelen. Wel is ieder project verschillend, dus soms is de doorlooptijd van dit proces anders.”
Zodra het aanbod live staat, krijgen zoekers doorgaans een week de mogelijkheid om te reageren. In de tweede week wordt de selectie van geschikte bewoners gedaan. Martijn: “Dat doen we op basis van snelheid van reageren, maar ook of er een match is met het project en de andere bewoners. We zijn een sociale vastgoedbeheerder; naast goed beheer van het pand vinden we de leefbaarheid in de wijk erg belangrijk.” In de derde week wordt de kandidaat uitgenodigd voor een bezichtiging. Klikt het van beide kanten, dan wordt direct de overeenkomst getekend en ontvangt de nieuwe bewoner zijn sleutels.”