Op deze manier nemen wij beheer van leegstaand vastgoed compleet uit handen
Een leegstaand pand in Hilversum werd laatst geteisterd door inbraak en vernieling. De eigenaar kwam bij ons met handen in het haar. We schakelden snel en onze posters “tijdelijk beheerd” hingen die dag nog voor de ramen. Het afschrikkende effect op eventueel ongewenst bezoek, was al een geruststellende gedachte voor de eigenaar.
Het was de eerste stap in het beheerproces. Het pand kwam leeg te staan en het werd direct duidelijk dat dit risico’s met zich meebracht. Het was onbeheerd en daarmee aantrekkelijk voor krakers, inbrekers en vandalen. Daar zit natuurlijk geen enkele vastgoedeigenaar op te wachten. Leegstand levert op dat moment niets op en kan zelfs een flinke kostenpost worden.
Compleet ontzorgen
Bij Gapph vinden we het belangrijk om het beheer van leegstaand vastgoed compleet uit handen te nemen. Van de vergunningsaanvragen voor tijdelijk verhuur op basis van de Leegstandswet, tot het opleveren van het vastgoed wanneer de eigenaar een nieuwe/andere bestemming heeft gevonden voor het pand. Hoe we dat doen? We beginnen op de locatie zelf. Samen met de eigenaar gaan we op zoek naar de kansen en de mogelijkheden die het pand te bieden heeft. Dat gieten we in een plan van aanpak. Indien mogelijk, met een kostendekkende of zelfs winstgevende oplossing. Met dit plan onder de arm en de sleutel in onze hand, nemen wij het beheer over. En daarmee ook de zorgen. De opdrachtgever kan zich met een gerust hart richten op zijn kerntaken. Een mooi voorbeeld: Vier jaar lang hebben we 60 huizen voorzien van betalende tijdelijke huurders. De eigenaar, een woningbouwcorporatie in dit geval, kon zich ondertussen focussen op het nieuwbouwproject waarvoor de woningen moeten plaatsmaken. De eigenaar heeft er geen omkijken naar gehad en toch heeft het vastgoed huuropbrengsten opgebracht. Vorige maand nog hebben we deze complete woonwijk weer leeg opgeleverd.
Naleven van het Europa-dossier
Dan hebben woningbouwcorporaties ook nog te maken met het Europa-dossier; het passend toewijzen van sociale huurwoningen op basis van inkomen. Speciaal voor de naleving hiervan hebben wij een waterdicht systeem ontwikkeld. Dat is voor de woningcorporaties onder onze opdrachtgevers een enorme geruststelling. Als dit namelijk niet op orde is, riskeren zij boetes. Woningzoekenden registreren zich bij ons en hierna volgt een intake. Vervolgens moet de potentiële bewoner de juiste papieren overleggen. Alleen als het inkomen is getoetst, passend is en het dossier op orde is, volgt er een intake op locatie. Als er een match is met de bewoner en de bewoner is enthousiast over de woonruimte, dan wordt de woning toegewezen.
Tevreden bewoners en ondernemers
Eenmaal gehuisvest, start het dagelijkse beheer. Met een 24/7 calamiteitendienst en regelmatige contactmomenten. Niet alleen fijn voor de bewoner, maar ook voor ons een goede gelegenheid om te controleren op orde, netheid en veiligheid.
Dat de bewoners en ondernemers het naar hun zin hebben in hun woon- of werkruimte vinden wij bij Gapph erg belangrijk en hier besteden we veel aandacht aan. Door regelmatig contact maar ook door de initiatieven die we binnen Gapph Together organiseren. Want zorgen wij goed voor hen, dan zorgen zij goed voor hun woning of werkruimte. Regelmatig krijgen we te horen hoe fijn mensen wonen en dat tijdelijk wonen of werken ook heel aangenaam kan zijn. Er is geen groter compliment voor ons.
Win-win voor bewoner en eigenaar
Veel mensen kiezen bewust voor tijdelijke huisvesting. Meestal vanwege de lage lasten, maar ook de vrijheid die het met zich meebrengt. Een mooi voorbeeld van een blije bewoner is die van iemand die sinds 2010 woont in leegstaand vastgoed. Eens had ze de wens uitgesproken om te wonen in een boerderij en in een bosrijke omgeving. Toen kwam deze kans dit voorjaar eindelijk voorbij toen er een plekje midden in het bos beschikbaar kwam. Het is haar droomplek en ze koestert iedere dag dat ze daar mag verblijven. Fantastisch voor de bewoner en een prettig idee voor de eigenaar.
Natuurlijk is het fijn dat wij goed zorgen voor leegstaand vastgoed, maar dat vastgoed kan ook voor de eigenaar zorgen. Wij maken van een kostenpost een goed beheerde inkomstenbron. Bent u benieuwd hoe wij u kunnen ontzorgen? Neem contact met ons op.
Nathaniël Weitgraven
Regiomanager Noord